تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۳۹۹ 20 رجب 1442 Wednesday, 3 March , 2021
1

معرفت‏ نفس در کلام آیت الله سعادت پرور

  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
معرفت‏ نفس در کلام آیت الله سعادت پرور

معرفت‏ نفس‏ ؛ آرزوى حقيقى آدمى‏ امّا اين كه آرزو چه آرزويى است؟ مى‏توان گفت: مراد، همان نايل شدن به كمال‏ انسانيّت براى عموم و دوام كمال براى معصوم- عليه السّلام- مى‏باشد و نظر به اين كه تا اعداء و دشمنان سر راه رسيدن به كمال‏اند (به بيانى كه گذشت)، خطر انحراف وجود دارد، ممكن […]

معرفت‏ نفس‏ ؛ آرزوى حقيقى آدمى‏

امّا اين كه آرزو چه آرزويى است؟ مى‏توان گفت: مراد، همان نايل شدن به كمال‏ انسانيّت براى عموم و دوام كمال براى معصوم- عليه السّلام- مى‏باشد و نظر به اين كه تا اعداء و دشمنان سر راه رسيدن به كمال‏اند (به بيانى كه گذشت)، خطر انحراف وجود دارد، ممكن نيست بندگان به آرزوى واقعى و مقصد نهايى از خلقت خويش واصل گردند، ممكن است مراد از «مُناىَ» و آرزو، همان شناسايى خود و معرفت نفس باشد، كه در اين شناسايى نيز شناسايى حقّ سبحانه وجود دارد و نيل به غرض غايى از خلقت نيز حاصل خواهد شد. ولى تا خداوند امور دشمن‏هاى بشر را به عهده نگيرد، اين شناسايى حاصل نخواهد شد كه فرموده شده:

«أَنْ تَكْفِيَنِى أَمْرَ أَعْدائِى.»

معرفت نفس، همان است كه بشر در اخذ ميثاق و خلقت نورى با:

وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏

ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم؟

بَلى‏ شَهِدْنا؛ (بلى، گواهى داديم.) گفته و سپس عالم جهل خاكى و تعلّقاتش از توجّه به آن محروم و از آن شهود بازمانده و چنان چه عنايت الهى شامل حال بنده‏اى شود، باز مى‏تواند شاهد آن گردد.

احادیث مربوط به معرفت نفس

در حديث آمده است:

«أَفْضَلُ الْمَعْرِفَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسانِ نَفْسَهُ.»

برترين شناخت اين است كه انسان نفس خويش را بشناسد.

«عَجِبْتُ لِمَنْ يَجْهَلُ نَفْسَهُ كَيْفَ يَعْرِفُ رَبَّهُ.»

در شگفتم از كسى كه به نفس خود جاهل است، چگونه پروردگارش را مى‏شناسد!.

«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، عَرَفَ رَبَّهُ.»

هر كس خود را شناخت، پروردگارش را شناخته است.

«مَنْ لَمْ يَعْرِفْ نَفْسَهُ، بَعُدَ عَنْ سَبِيلِ النَّجاةِ، وَ خَبَطَ فِى الضَّلالِ وَ الْجَهالاتِ.»

هر كس خود را نشناسد، از راه نجات دور گشته و در گمراهى و جهالت‏ها دچار اشتباه و سرگشتگى مى‏گردد.

پس از سه حاجت فوق، حوايجى ديگر ذيل آن حوايج ذكر شده، نظر به اين كه احتياج به توضيح نداشت، يادآور آن‏ها نشديم. بعد از ذكر حوايج، حضرت حقّ سبحانه با آياتى از قرآن شريف توصيف و سپس فرموده شده:

«أَعُوذُ بِكَلِماتِ اللَّهِ التّامّاتِ كُلِّها، أَلَّتِى لا يُجاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لا فاجِرٌ، مِنْ شَرِّ إِبْليسَ وَ جُنُودِهِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطانٍ وَ سُلْطانٍ وَ ساحِرٍ وَ كاهِنٍ وَ شَرِّ كُلِّ ذِى شَرٍّ.» پناه مى‏برم به همه ‏ى سخنان [كامل‏] خدا كه هيچ نيك و بدى نمى ‏تواند از آن بگذرد، به خدا پناه مى‏برم از شر ابليس و لشكريان او و از شر شيطان، سلطه‏ جويان، ساحران، پيشگويان و از شر هر شر رسان.

معرفت‏ نفس در کلام آیت الله سعادت پرور ۵ (۷۲٫۰۰%(۳٫۶۰/۵

لینک کوتاه : https://marefatenafs.ir/?p=501347

نوشته های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

lightbox