معرفت نفس

عرفان و حکمت اسلامی

معرفت نفس

معرفت نفس

عرفان و حکمت اسلامی

برای خرید مجموعه آثار و تالیفات حضرت استاد غفاری به بخش فروشگاه مراجعه کنید

رواياتى در باره معرفت نفس

معرفت نفس

خدا شناسى از راه خود شناسى‏

و در كتاب الدرر و الغرر از امام على (ع) روايت شده است كه فرمود: عارف كسى است كه نفس خود را بشناسد و او را آزاد سازد، و از هر چيزى كه دورش می كند منزهش بدارد.

مؤلف: يعنى از اسيرى هواى نفس و بندگى شهوات آزادش كند.

و نيز در كتاب مزبور از آن جناب روايت شده كه فرمود: بزرگترين جهل ها و جهل انسان است به نفس خويش‏.

و نيز فرمود: بزرگترين حكمت‏ها براى انسان نفس خود را شناختن است‏.

و نيز فرمود: از مردم هر كس كه بيشتر نفس خود را می شناسد او از پروردگار ترسنده‏ تر است‏.

مؤلف: جهتش اين است كه چنين كسى به خداى خود بيشتر عالم و عارف است كما اينكه خداى سبحان فرمود:” إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ- از بندگان، تنها علما از خداى مى‏ترسند”.

و نيز در كتاب مذكور از آن حضرت روايت مى‏كند كه فرمود: بهترين عقل انسان خودشناسى اوست. بنا بر اين كسى كه خود را شناخت خردمندى يافت، و كسى كه نادان به نفس خود بود گمراه شد

و نيز در كتاب مزبور از آن حضرت روايت مى‏كند كه فرمود: در شگفتم از كسى كه براى گمشده خود جار ميزند، و از اين و آن می پرسد، در حالى كه خودش را گم كرده و در پى يافتن خود نيست

و نيز فرمود: در شگفتم از كسى كه خود را نشناخته چگونه می تواند پروردگار خود را بشناسد

و نيز فرمود: كمال معرفت و نهايت درجه آن اين است كه آدمى خود را بشناسد

مؤلف: سابقا وجه اين مطلب گذشت و گفتيم كه حقيقت معرفت همين است و نيز فرمود: چگونه ديگرى را مى‏شناسد، كسى كه هنوز خود را نشناخته؟.

و نيز فرمود: در معرفت آدمى همين بس كه خود را بشناسد، و در نادانيش همين بس كه خود را نشناسد. و نيز فرمود: هر كه خود را بشناسد مجرد شده است‏.

مؤلف: مقصود از تجرد، يا تجرد از علاقه‏هاى دنيايى است، و يا تجرد از مردم و گوشه‏گيرى است، و يا بوسيله اخلاص عمل براى خدا از هر چه جز اوست مجرد شدن است.

و نيز فرمود: هر كه نفس خود شناخت، مجاهده با نفس نمود، و هر كه نفس خود نشناخت آن را واگذاشت و رهايش كرد.

و نيز فرمود: هر كه نفس خود شناخت كارش بالا گرفت.

و نيز فرمود: هر كه نفس خويش را بشناسد ديگران را بهتر مى‏شناسد، و هر كس نسبت به نفس خود جاهل باشد نسبت به ديگران جاهل‏تر است

و نيز فرمود: هر كس نفس خود شناخت به غايت و نتيجه هر علم و معرفتى رسيده است.

و نيز فرمود: هر كس نفس خود نشناخت از راه نجات دور افتاد، و در گمراهى و جهالت‏ها گيج و سرگردان شد.

و نيز فرمود: معرفت نفس نافع‏ترين معرفت‏ها است.

و نيز در كتاب مزبور از آن حضرت روايت شده است كه فرمود: رستگارى و فوز اكبر براى كسى است كه به معرفت نفس موفق شود.

و نيز فرمود: جاهل به نفس خود مباش، زيرا كسى كه جاهل به نفس خود باشد در حقيقت به همه چيز جاهل است‏

منبع: کتاب تفسیر المیزان – جلد ششم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اسکرول به بالا