تاریخ : سه شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۳۹۹ 26 رجب 1442 Tuesday, 9 March , 2021
18

بررسی روایات وارد در مسئله(بخش دوم)

  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲:۱۰
بررسی روایات وارد در مسئله(بخش دوم)

۲٫در ادامه ی قنوت عید فطر می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ؛ خدا یا، از تمام خوبی هایی که بندگان صالح و شایسته ات خواستار شدند، مسئلت دارم». کیفیت این استدلال نیز مانند استدلال در فراز قبلی است. فقط با این تفاوت که در این جا باید ثابت شود که […]

۲٫در ادامه ی قنوت عید فطر می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ؛ خدا یا، از تمام خوبی هایی که بندگان صالح و شایسته ات خواستار شدند، مسئلت دارم».
کیفیت این استدلال نیز مانند استدلال در فراز قبلی است.
فقط با این تفاوت که در این جا باید ثابت شود که مراد از «صالحون» اهل‌بیت علیهم‌السلام است؟
حضرت آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه در ذیل دعائی که تقاضای مقامات صالحین را می‌کنیم می فرماید: امّا این که صالحان چه کسانی هستند؟
اوّلین آنان انبیاء و اوصیاء علیهم‌السلام می باشند ثمّ الأمثل فالأمثل بنابر این می توان گفت: خواننده با جمله های این فراز تقاضای همانند ایشان شدن از نظر کمالات نفسانی را می نماید نه از نظر انتصاب الهی( مانند: نبوّت و وصایت) بدین جهت نباید بگوییم: ما کجاو کمالات صالحان کجا؟
زیرا می توان طریقه ی صالحان را پیمود و از صالحان شد.
منبع: نور هدایت، ج۱، ص۱۳۴
۳٫مرحوم سیدبن طاووس در اقبال الاعمال دعائی را برای افطار ماه مبارک رمضان از امام صادق علیه السلام نقل می کنند که قسمتی از آن چنین است: «وَتَجمَع لی ولأهلِی وَلوِلَدَی الخَیرَ کُلَّهُ، وتَصرِف عَنّی وَعَن وَلَدی وأهلِی الشَّرَّ کُلَّهُ؛ و همه ی خیر و خوبی را برای من و خاندان و فرزندانم فراهم ساخته و همه ی شر و بدی را از من و فرزندان و خاندانم برگردانی»
منبع: اقبال الاعمال، ج۱، ص۱۱۴
مقدمه استدلال:
حضرت آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه می فرماید: منظور از «الخَیرَ کُلَّهُ» آیا خیرات مادّی است و یا خیرات اخروی و یا معنوی و یا هر سه؟
ظاهر این است که خیرات معنوی مراد باشد که شامل تمامی کمالات معنوی که خداوند به نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیایش علیهم‌السلام عنایت فرموده است می باشد البته در ادامه می فرمایند: به لحاظ اطلاق جمله مانعی ندارد که معنای چهارم مقصود باشد و شاملی تمامی خیرات- أعمّ از مادی، اخروی و معنوی- گردد.( در هر صورت برای استدلال ما مفید خواهد بود)
منبع: نور هدایت، ج۱، ص۲۱۱
اصل استدلال:
اگر رسیدن به همه ی خوبی ها و کمالات معنوی اهل‌بیت علیهم‌السلام ممکن نبود، درخواست و طلب آن از خدا لغو بود.

بررسی روایات وارد در مسئله(بخش دوم) ۲۶ (۶۶٫۹۲%(۳٫۳۵/۵

لینک کوتاه : https://marefatenafs.ir/?p=501092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

lightbox