آیا رسیدن به مقامات اهل بیت امری ممکن است؟!
رسول الله صلی الله علیه و آله به حساب جامعیتش، کار تمامی انبیای پیش از خود را نسبت به راهنمایی امتش میکند بلکه افزون بر دعوت آنان به توحید و یگانگی حضرت حق، آنها را به توحید اعظم و مقام احدیت و منزلت لااسمی و لا رسمی خویش ، دعوت مینماید.
کتاب راز دل:شرحی بر گلشن راز، صفحه۲۹علامه طباطبایی(ره)
در اسلام، برای فعّالیت زنان، سه عرصه معیّن شده است. اوّل، عرصهی تکامل و رشد معنوی خودِ زن است. زن و مرد در این بخش، هیچ تفاوتی در میدان رشد و تکامل معنوی ندارند. یعنی مرد میتواند به عالیترین مقامات از لحاظ معنوی برسد؛ زن هم میتواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوی برسد. مرد میتواند به حدّ علی بن ابی طالب علیهالسّلام برسد و زن میتواند به حدّ فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها برسد.
بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰مقام معظم رهبری
اَللّهُمَّ،إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ ما يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ // اوّلاً:در اين بخش سزاوار است توجّه شود كه آيا مسألت فوق،شبيه به قسم و سوگند براى درخواست و برآورده شدن حوايج ذيل دعا است / يا آن كه امام-عليه السّلام-در مقام اين است كه بفرمايد:«خداوندا! من تو را آن گونه مىدانم كه متولّيان امرت مىخوانند» / و يا امام-عليه السّلام-در مقام اين است كه شيعيان خويش را توجّه دهد كه از خداوند تقاضاى تلبس به كمالات ولات امر الهى را داشته باشند./ هر كدام از معانى را مىتوان مورد توجّه قرار داد، ولى وجه سوّم بهتر به نظر مىرسد. البته نه به اين معنى كه كمالات انتصابى آنان را دارا گردند.
کتاب نورهدایت، جلد پنجم، صفحه ۱۲۴آیت الله سعادت پرور
سپس خداوند ذات آنان را نيز فانى ساخته و اسم و رسم آنان را محو میگرداند و خود در مقام آنان مینشيند و در آخر رساله توحيد آمده است كه اين برتر از آن است كه با لفظى بيان شود و يا اشارهاى بدان شود و حتى اطلاق مقام به آن نيز از روى مجاز است و اين همان درى است از مقامات كه خداوند بر روى پيامبرش محمد صلى الله عليه و آله و خاندان پاك او گشوده است.و من میگويم كه خداوند سبحان، اولياى امت محمد صلى الله عليه و آله را و شيعيان فرزندان او را نيز به اين مقامات و درجات میرساند و روايات بیشمارى بر اين معنا دلالت دارند.
مجموعه رسائل علامه طباطبایی، ج۲، ص۱۱۶علامه طباطبایی
قبل
بعدی